Sharing knowledge about Computer system and Networking course.

Post Top Ad

Pages

Saturday 4 February 2017

Apa itu motherboard

Hello gaisπŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹!! So untuk first entry,kita mula dengan motherboard.Sebab apa?Kerana Motherboard ni yang paling penting;mengandungi banyak komponen seperti RAM,Processor,Expansion slot, dan pci slot.Ok komponen ini akan dihuraikan pada entry seterusnya ok?πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ

Apa itu Motherboard?



Motherboard ini ialah papan litar bercetak dimana ia mengandungi komponen-komponen utama komputer atau peranti lain.

*Gambarajah contoh bagi Motherboard*

JENIS-JENIS MOTHERBOARD



1. Motherboard AT / AT Baby



Contoh motherboard At/At baby

·      Jenis motherboard yang pertama adalah motherboard jenis AT atau juga dikenali dengan nama AT Baby. Motherboard ini merupakan jenis motherboard lama, yang sudah tidak digunakaan lagi ketika ini.
·      Motherboard ini dikembangkan oleh IBM untuk menyokong penggunaan processor Pentium 2 pada saat itu, sebelum tahun 1990-an.
·      Motherboard ini juga mudah mengalami panas dan juga ukurannya yang sangat besar.


 2. Motherboard ATX



Contoh motherboard ATX

Jenis motherboard yang kedua pula adalah motherboard jenis ATX. ATX merupakan ringkasan dari Advance Technology Extended. Motherboard ATX saat ini merupakan salah satu jenis motherboard standard yang kerap digunakan pada komputer.
Jenis dari ATX
Motherboard jenis ATX ini terbahagi kepada beberapa jenis.Berikut ini adalah beberapa jenis dari motherboard ATX :-
·       Standard ATX
Standard ATX merupakan jenis motherboard ATX standard, yang banyak digunakan pada komputer mahupun laptop. Motherboard jenis Standard ATX ini memilki ukuran panjang 305 mm dan lebar 244 mm. Motherboard standard ATX mmpunyai penyambung AGP dan juga penyambung PCI.
       Micro ATX
Micro ATX sebut namanya sahaja kita sudah tahu kenapa ia digelar micro kan? , motherboard dengan jenis Micro ATX ini memiliki bentuk micro atau kecil,lebih kecil apabila dibandingkan dengan ATX Standard dan jenis ATX lainnya.Ukuran dari motherboard Micro ATX ini adalah sebesar 244 mm x 244 mm.Harganya juga lebih murah kerana ia digunakan pada netbook yang bersaiz kecil.

]        Flex ATX
Flex ATX merupakan pengembangan dari motherboard micro ATX. Flex ATX menawarkan fleksibiliti dalam merancang komputer, hingga ia dapat disesuaikan dengan keperluan. Flex ATX mempunyai 2 PCI connector.
·       Mini ATX
Mini Atx memiliki ukuran yang kecil, sama dengan mirco PCX. Ukuran dari motherboard Mini ATX ini adalah  (284 mm X 208 mm) 284 mm untuk panjangnya, dan 208 mm untuk lebarnya. Motherboard mini ATX saat ini banyak digunakan untuk keperluan PC berukuran kecil dan Netbook yang kecil.



3. Motherboard BTX


Contoh motherboard BTX

·      Jenis motherboard yang ketiga adalah BTX. BTX merupakan singkatan bagi Balanced Technology Extended. Sesuai dengan namanya, motherboard jenis BTX ini menawarkan keseimbangan dalam penggunaan sebuah sistem komputer.Motherboard ini juga mampu mengawal suhu yang panas dengan cekap.

·       Jenis dari Motherboard BTX
Motherboard BTX sendiri memilki beberapa jenis. Jenis dari motherboard BTX tersebut dilihat dari ukuran atau dimensi dari motherboard BTX , contohnya :
·       BTX Standard
BTX standard merupakan jenis motherboard BTX yang memiliki ukuran dimensi standard, yaitu sebesar 325 mm untuk panjangnya, dan juga 267 mm untuk lebarnya. Cukup besar apabila dibandingkan dengan standard ATX.Kemampuannya terserlah apabila mampu mengawal komputer daripada overheat.
·       Micro BTX
Jenis motherboard BTX berikutnya adalah jenis Mikro BTX. Micro BTX memiliki fungsi dan juga kehebatan yang serupa dengan standard BTX. Namun demikian, perbezaannya terdapat pada ukurannya. Micro BTX memiliki ukuran sebesar 264 x 267 mm panjang dan lebarnya sesuai dengan namanya iaitu Micro BTX.
·       Pico BTX
Pico BTX merupakan versi min I dari BTX. Memiliki ukuran yang sangat kecil yang aku sendiri tak pernah lihat , Pico BTX hanya berukuran lebar sebesar 203 mm, dengan panjang motherboard Pico BTS sebesar 264 mm.😲



Motherboard ITX


Contoh motherboard ITX
Apabila jenis motherboard ATX dan BTX adalah saiz yang besar yang lebih kurang sama ,berukuran bermula daripada 300 mm hingga 200 mm, Motherboard jenis ITX dicipta dengan saiz yang kini lebih kecil.  
Jenis ITX Motherboard:


ITX Mini
Format ITX Mini ITX dengan dimensi yang kecil. Mini-ITX motherboard berbentuk segi empat tepat, dengan panjang - setiap sisi adalah 170 mm. Haa kecik kan? Sangat sesuai untuk keperluan tablet PC dan mini-PC.


Nano ITX


Ada juga ITX format lain yang lebih kecil, iaitu nano-ITX. ITX Nano ITX motherboard adalah jenis yang paling kecil. Saiz adalah yang berbentuk petak, sama seperti mini ITX, dengan saiz yang lebih kecil, 50 mm mini yang berbeza ITX, iaitu 120 mm x 120 mm.



So ini adalah penerangan tentang motherboard.Untuk komponen dalam motherboard akan aku terangkan pada entry/post seterusnya.Jangan lupa follow gmail aku untuk sentiasa keep-in-touch and up-to-date!See yaa ChiiaawwπŸ‘‹

No comments:

Post a Comment