Sharing knowledge about Computer system and Networking course.

Post Top Ad

Pages

Monday 6 February 2017

Komponen dalam Motherboard part 2

πŸ‘‹Assalamualaikum gais so macam aku cakap entry kali ini akan menerangkan tentang komponen dalam motherboard part 2.πŸ‘‹


VGA Card 




  • Fungsi VGA Card atau Graphic Card (kad grafik) ataupun Video Card adalah untuk menterjemah atau mengubah isyarat digital dari komputer menjadi gambaran grafik pada skrin monitor. 



Sound Card 




  • Sound Card pula berfungsi untuk mengeluarkan bunyi. 




Network Card 




  • Network Card (Kad Rangkaian) berfungsi sebagai penghubung komputer kedalam rangkaian dan juga LAN Card mempunyai Mac Address untuk mengenal pasti peranti dalam rangkaian. 


USB Card 




  • USB card adalah kad yang ditambahkan di slot PCI. Kad ini mempunyai beberapa port USB, jadi fungsi dari USB card ini adalah menambah jumlah port USB jika jumlah port USB yang tersedia di komputer anda kurang. Akan tetapi,jarang digunakan pada masa kini.


CMOS BATTERY




  • FUNGSI 


  1. Untuk menyimpan tarikh dan jam komputer anda.
  2. Untuk menyimpan Bios setting.



  • JANGKA HAYAT 


  1. Biasanya , jangka hayat untuk bateri CMOS adalah dalam lingkungan 5 tahun selepas penggunaan, ataupun anda sering "Force Shutdown" di dalam komputer anda . Anda digalakan untuk menukar bateri CMOS jika bateri CMOS anda telah lemah.

So guys setakat ini sahaja untuk entry kita pada hari ini.Aku nak mintak maaf sebab singkat sangat sebab biasa lah bila masuk minggu sekolah balik kita jadi busy dengan assignment dan aktiviti lain kan?Tapi jangan risau aku tetap komited dengan blog ni  sebab aku tahu tak banyak pun page orang melayu kita yang berkaitan komputer.So tugas aku lah untuk bantu lagi-lagi pelajar Kolej Vokasional yang mengambil aliran Sistem Komputer dan Rangkaian.Untuk entry seterusnya akan aku terangkan lagi untuk komponen dalam Motherboard Part 3 nantikan dan jangan lupa share!πŸ˜‰Teruskan membaca dan terima kasih!πŸ‘ŒπŸ‘ŠπŸ‘Š Chiawww!!



No comments:

Post a Comment